Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради

PortalPravo.bg
08 Дек 2023
Пубхликуван е Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради.
Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради (Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. ) е издадена на основание чл. 169, ал. 4 във връзка с чл. 169, ал. 1, т. 6 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 31, ал. 4 от Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
На основание чл. 31, ал. 2, т. 3 от ЗЕЕ, с § 4 от преходните и заключителни разпоредби, Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. определя задължение за влизане в сила от 1.01.2024 г. на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от наредбата, съгласно което от тази дата всички нови сгради от съответната категория в приложение № 2 на наредбата се проектират с близко до нулево потребление на енергия в съответствие с определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ.
Второто условие на дефиницията в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ въвежда изисквания на Директива 2010/31/ЕС относно енергийните характеристики на сградите, която в чл. 2, § 2 определя, че „необходимото количество енергия с близка до нулевата или с много ниска стойност следва да бъде произведено в значителна степен от възобновяеми източници на енергия“.
След оценка по прилагането на определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ е установено, че то е изпълнимо за инвестиционни проекти, които залагат на конкретни технологии за индивидуален вариант на отопление и охлаждане в сгради като различни видове термопомпи, системи за оползотворяване на слънчева енергия и др. Установено е още, че по икономически и социални съображения прилагането на националното изискване за сгради с близко до нулево потребление на енергия е възпрепятствано най-много в градовете с централизирано топлоснабдяване или с развита газопреносна инфраструктура.
С отчитане на визията, заложена в проекта на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на Република България до 2030 г., с хоризонт до 2050 г. която отразява идеите и политиките на държавата за развитие на енергийния сектор вкл. енергийна ефективност и декарбонизация по целия тракт „производство – разпределение – потребление“, е потърсена възможност за алтернативен и прогресивен подход за улесняване на прилагането на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. Такова решение е открито в районите в България, в които топлоснабдяването се осъществява чрез енергийни обекти и съоръжения за производство, пренос, доставка и разпределение, свързани в топлоснабдителна система.
Предложеното изменение в наредбата допуска в градовете с централизирано топлоснабдяване и газоснабдяване индивидуалните технически решения за отопление и охлаждане с оползотворяване на възобновяеми източници да имат алтернатива чрез проектиране и изграждане на общи сградни инсталации, които се възползват от топлопреносната система в населеното място и могат да се присъединят към местна ефективна районна отоплителна и охладителна система (по смисъла на § 1, т. 24в от Закона за енергетиката). По този начин се осигуряват условия на конкуренция на действащите в страната ефективни районни отоплителни и охладителни системи с въведено високоефективно комбинирано производство на енергия с други технологии на пазара.
Вижте Проекта тук >>
Източник: strategy.bg
Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради (Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. ) е издадена на основание чл. 169, ал. 4 във връзка с чл. 169, ал. 1, т. 6 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 31, ал. 4 от Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
На основание чл. 31, ал. 2, т. 3 от ЗЕЕ, с § 4 от преходните и заключителни разпоредби, Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. определя задължение за влизане в сила от 1.01.2024 г. на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от наредбата, съгласно което от тази дата всички нови сгради от съответната категория в приложение № 2 на наредбата се проектират с близко до нулево потребление на енергия в съответствие с определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ.
Второто условие на дефиницията в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ въвежда изисквания на Директива 2010/31/ЕС относно енергийните характеристики на сградите, която в чл. 2, § 2 определя, че „необходимото количество енергия с близка до нулевата или с много ниска стойност следва да бъде произведено в значителна степен от възобновяеми източници на енергия“.
След оценка по прилагането на определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ е установено, че то е изпълнимо за инвестиционни проекти, които залагат на конкретни технологии за индивидуален вариант на отопление и охлаждане в сгради като различни видове термопомпи, системи за оползотворяване на слънчева енергия и др. Установено е още, че по икономически и социални съображения прилагането на националното изискване за сгради с близко до нулево потребление на енергия е възпрепятствано най-много в градовете с централизирано топлоснабдяване или с развита газопреносна инфраструктура.
С отчитане на визията, заложена в проекта на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на Република България до 2030 г., с хоризонт до 2050 г. която отразява идеите и политиките на държавата за развитие на енергийния сектор вкл. енергийна ефективност и декарбонизация по целия тракт „производство – разпределение – потребление“, е потърсена възможност за алтернативен и прогресивен подход за улесняване на прилагането на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. Такова решение е открито в районите в България, в които топлоснабдяването се осъществява чрез енергийни обекти и съоръжения за производство, пренос, доставка и разпределение, свързани в топлоснабдителна система.
Предложеното изменение в наредбата допуска в градовете с централизирано топлоснабдяване и газоснабдяване индивидуалните технически решения за отопление и охлаждане с оползотворяване на възобновяеми източници да имат алтернатива чрез проектиране и изграждане на общи сградни инсталации, които се възползват от топлопреносната система в населеното място и могат да се присъединят към местна ефективна районна отоплителна и охладителна система (по смисъла на § 1, т. 24в от Закона за енергетиката). По този начин се осигуряват условия на конкуренция на действащите в страната ефективни районни отоплителни и охладителни системи с въведено високоефективно комбинирано производство на енергия с други технологии на пазара.
Вижте Проекта тук >>
Източник: strategy.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!
Подобни статии от категория Юристи и правна помощ
08Май2025
Обмислят въвеждане на задължителен документ за правоуправление на електрически тротинетки
от PortalPravo.bg
08 Май 2025
07Май2025
Отлагане на пълната либерализация на електроенергийния пазар за домакинствата
от PortalPravo.bg
07 Май 2025
05Май2025
Земеделските щети от пролетните студове под строг контрол
от PortalPravo.bg
05 Май 2025
30Апр2025
Акция на МВР по пътищата - предстоят глоби в размер на 1000 лева при шофиране в аварийната лента
от PortalPravo.bg
30 Апр 2025