Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • Становище относно проекта за изменение на Конституцията, прието от Венецианската комисия на 136-та ѝ пленарна сесия

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg
    Публикувано е становище относно проекта за изменение на Конституцията, прието от Венецианската комисия на 136-та ѝ пленарна сесия.
     
    Венецианската комисия подкрепя:
     
    - Предложената структура ВСС и създаването на два независими съвета - един за съдиите и един за прокурорите и следователите, което е в изпълнение на предишни препоръки на Венецианската комисия. Премахването на пленума на ВСС ще отговори и на опасенията, че прокурорите, и по-специално главният прокурор, участват прекомерно в управлението на съдиите.
     
    - Извеждането на функциите и правомощията на прокуратурата извън сферата на наказателното право (в отговор е на препоръките на Венецианската комисия).
    Новата система, съгласно която министърът на правосъдието вече не председателства пленума на ВСС и пленумът на ВСС вече не номинира кандидати за длъжността на двамата председатели на върховни съдилища и главния прокурор.
     
    - Въвеждането на правото на индивидуална жалба пред Конституционния съд и на препращането на делата от обикновените съдилища към Конституционния съд, тъй като укрепва индивидуалните права.
     
    - Измененията, които позволяват на лицата с двойно гражданство да се кандидатират за Народното събрание и Министерския съвет (отговаря на предишни препоръки на Венецианската комисия)
     
    Като основните препоръки са следните:
     
    - Българските власти да обяснят подробно причините за всяко предложение, така че обществеността да е наясно с въздействието на новото законодателство, да се осигури пълноценно участие на всички заинтересовани институции, всички политически сили, обществеността, експертите в този процес.
     
    - Независимите регулаторни и контролни органи да имат конституционна основа, която да обхваща гаранциите за тяхната независимост, като например процедурата за назначаване (с квалифицирано мнозинство в парламента, с подходящи механизми за предотвратяване на блокирането) и сигурността на мандата на техните членове, продължителността на техния мандат
     
    * вместо да има само една обща разпоредба, да се въведат специфични разпоредби за всяка институция
     
    - Ако институцията на служебен министър-председател бъде запазена, е препоръчително да се ограничи свободата на преценка на президента да избира между няколко лица, за да се предотвратят неправомерни политически съображения, например чрез определяне на реда за избор и чрез предварително определяне на независимото лице, което ще бъде назначено.
    * Комисията обаче изразява съмнения относно пригодността на председателя на Народното събрание или на председателя на Конституционния съд за служебни министър-председатели.
     
    Тя има съмнения и по отношение на избора на служебен министър-председател от Народното събрание, което изобщо не е успяло да постигне съгласие за министър-председател. Комисията препоръчва да се преразгледа проектът за изменения въз основа на тези съображения.
     
    Въпреки изчезването на пленума като институция, се препоръчва да се проучат възможните условия за адекватни контакти между двата съвета, насочени към обмен на информация и най-добри практики, за да се предотврати изолацията на съответните професии, като същевременно се гарантира независимостта на съдебната власт.
     
    Мнозинството от членовете на ВСС ще бъдат съдии (десет от общо петнадесет), а осемте съдебни членове ще бъдат избрани от съдилищата на различни нива. Председателите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд ще бъдат членове ex officio.
     
    Несъдебните членове ще се избират от Народното събрание с мнозинство от две трети, като не е предвиден механизъм за блокиране. Препоръчително е да се предвиди такъв механизъм против блокиране.
     
    Съставът на Прокурорския съвет да бъде преразгледан, за да се осигури балансирано представителство на прокурорите, като по този начин съветът бъде снабден с професионалната експертиза, необходима за изпълнение на функциите му, като същевременно се изключи контролът върху тази институция от страна на тогавашното политическо мнозинство и от страна на прокуратурата.
     
    * следва да се избегне рискът от политическо влияние върху прокуратурите и да се осигури на Съвета необходимия експертен опит за изпълнение на неговите задачи.
     
    Разпоредбата, създаваща специални правила за разследване на главния прокурор, които позволяват създаването на специален механизъм за независимо обвинение, би трябвало да бъде допълнена със законодателни разпоредби относно назначаването, отчетността и контрола на решенията на специалния прокурор, които са различни от разпоредбите за обикновените прокурори (такава е и препоръката в рамките на изпълнението на делото Колеви пред Комитета на министрите).
    *Комисията счита, че Конституцията би могла да определи органа по назначаването
     
     
    Отправените от докладчиците препоръки ще бъдат обсъдени с всички политически сили, заинтересованите институции и организации, както със широката общественост и ще бъдат инициирани съответните промени в предложенията за изменения в Конституцията.
     
     
    Източник: justice.government.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x