КЗП забранява със заповед вноса, износа и продажбата на барбарони за бебета на територията на България

PortalPravo.bg
31 Ян 2025

В неофициалния раздел на брой 9 на Държавен вестник от дата 31.1.2025 г. е обнародвана Заповед № 6633 от 17 декември 2024 г.
В заповедта е посочено, че продуктът е опасен за здравето и безопасността на бебетата, като се изтъкват рискове като преобръщане, падане и нараняване, особено за по-активни бебета или такива с двигателни затруднения.
Какво означава това на практика?
- Барбароните за бебета вече не могат нито да се внасят, нито да се изнасят, нито да се продават (платено или безплатно).
- Всички налични продукти трябва да бъдат изтеглени от пазара и иззети от потребителите.
- Производителите, вносителите и дистрибуторите носят отговорност за разходите по изтеглянето и обезщетяването на клиентите.
-
Заповедта подлежи на обжалване, но има незабавно изпълнение, за да се предпазят децата.
КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА ИКОНОМИКАТА И ИНДУСТРИЯТА
ЗАПОВЕД № 6633 от 17 декември 2024 г.
ЗАПОВЕД № 6633 от 17 декември 2024 г.
На основание чл. 8, ал. 1 и ал. 2, т. 9 от Устройствения правилник на Комисията за защита на потребителите към министъра на икономиката и индустрията и на нейната администрация, решение на комисията по т. 49 съгласно протокол № 46 от 17.12.2024 г., чл. 92, ал. 1, 2 и 5 във връзка с чл. 87 от Закона за защита на потребителите, Наредбата за условията и реда за изтегляне от пазара, изземване от потребителите и унищожаване на опасни стоки и за реда за обезщетяване на потребителите в случаите на изземване на опасни стоки във връзка с чл. 99 от Закона за защита на потребителите нареждам:
1. Забранявам вноса, износа, възмездното или безвъзмездното пускане на пазара на барбарон за бебе като стока, опасна за здравето и безопасността на потребителите.
2. Вносителите и дистрибуторите да организират незабавното и ефективно изтегляне от пазара и изземването от потребителите на описаните в заповедта стоки по реда, условията и в сроковете, визирани в Наредбата за условията и реда за изтегляне от пазара, изземване от потребителите и унищожаване на опасни стоки и за реда за обезщетяване на потребителите в случаите на изземване на опасни стоки, и да отправят предупреждения към потребителите за рисковете, които стоките съдържат.
3. На основание чл. 60, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс допускам предварително изпълнение на заповедта с цел да се защити животът и здравето на гражданите и да не се допусне предлагането на стока на пазара в несъответствие с нормативно установените изисквания за безопасност, тъй като в заключението на оценката на риска риск за бебетата има и фактът, че е предназначен за използване от бебета, които вече са активни, го превръща в стока, която съдържа риск за здравето и за безопасността на потребителите – малки деца.
Мотиви:
Съгласно предоставена оценка на риска барбарон за бебе, един размер, с различен дизайн, с голям риск са идентифицирани следните категории:
– Поставяне на барбарона – ако барбаронът бъде оставен свободно (без подпиране на стена или облегалка), съществува риск от преобръщане, особено при активно движение на детето. Това може да доведе до падания и наранявания.
– Мобилност на бебето – с напредване на възрастта бебетата стават по-активни, което увеличава вероятността от падане или катурване. При бебета с двигателни или други състояния (диагностицирани или не), които влияят на баланса или координацията, рискът е 100 % (голям риск).
– Надзор от родителите – липсата на надзор значително увеличава риска от инциденти.
Включените препоръки относно инструкции за употреба и информационни материали към продукта досега не са предоставяни на потребителите нито на листовка, нито на интернет сайта на дружеството.
Заключението от оценката на риска е, че барбаронът е продукт, който изисква внимателно използване, особено при активни бебета или такива с двигателни състояния. Чрез качествени материали, ясни инструкции и информираност на родителите можем да минимизираме рисковете и да осигурим безопасността на децата. Видно от заключението, риск за бебетата има и фактът, че е предназначен за използване от бебета, които вече са активни, го превръща в стока, която съдържа риск за здравето и за безопасността на потребителите – малки деца.
Разпореждането, с което се допуска предварителното изпълнение, може да се обжалва чрез КЗП пред съда в тридневен срок от съобщаването му независимо дали настоящата заповед е оспорена.
Разходите по складиране, транспорт, изтегляне от пазара, изземването от потребителите и тяхното обезщетяване са за сметка на производителите, вносителите и дистрибуторите.
Заповедта може да се обжалва чрез председателя на Комисията за защита на потребителите в 14-дневен срок от съобщаването є по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Председател: М. Филипова
Източник: Държавен вестник
БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!
Подобни статии от категория Юристи и правна помощ
08Май2025
Обмислят въвеждане на задължителен документ за правоуправление на електрически тротинетки
от PortalPravo.bg
08 Май 2025
07Май2025
Отлагане на пълната либерализация на електроенергийния пазар за домакинствата
от PortalPravo.bg
07 Май 2025
05Май2025
Земеделските щети от пролетните студове под строг контрол
от PortalPravo.bg
05 Май 2025
30Апр2025
Акция на МВР по пътищата - предстоят глоби в размер на 1000 лева при шофиране в аварийната лента
от PortalPravo.bg
30 Апр 2025