Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • Мотиви към проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането относно предложения във връзка с регламентацията на задължителна застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg
    С предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането се предвиждат промени в националното законодателство, които произтичат от въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118 на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2021 година за изменение на Директива 2009/103/ЕО относно застраховката „Гражданска отговорност“ при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка (Директива (ЕС) 2021/2118). Наред с това, се предлагат промени, които целят преодоляване на констатирани проблеми в надзорната практика и установена необходимост от прецизиране на конкретни разпоредби.

    Вижте още: Промени в Кодекса за застраховането - мотиви

    Предложения във връзка с регламентацията на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите

    Във връзка с промени в режима, съгласно Директива 2009/103/ЕО, на контрола за сключване на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и отпадане на правомощието на държавите членки на ЕС да запазят граничния контрол по отношение на определени категории превозни средства, които са освободени от задължението за сключване на застраховки в други държави членки, е предложено отпадането на разпоредбата в Кодекса за застраховането, предвиждаща такъв контрол.
    Във връзка с развитието на уредбата на сертификатите „Зелена карта” съобразно практиката на Съвета на бюрата, която допуска по-голяма гъвкавост относно възможностите за издаване на сертификата на бял вместо на зелен хартиен носител, както и на електронен носител, се прави предложение да се предвиди общо правомощие на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи да определя единен образец на сертификата „Зелена карта”, както и формата, реда и условията, за неговото издаване и използване. По този начин ще се създадат условия за динамично адаптиране на българската практика спрямо измененията в международната уредба на тези сертификати. За да се намалят разходите за издаване на сертификати „Зелена карта“ се прави и предложение за тяхното издаване само при поискване от страна на застраховащия, като това право се предвижда за целия период на застрахователния договор без допълнително заплащане от страна на ползвателите на застрахователни услуги.  
    В Република България има национално решение за сключване на задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите и от трамваите и тролейбусите. Поради зависимостта си от релсов път и електрическо захранване, те не могат да се движат извън установените си маршрути и не могат да преминават границите на Република България на собствен ход. По тези причини се предлага уреждане на изключение от правилото за издаване на международни сертификати „Зелена карта“ спрямо тези две категории превозни средства, тъй като същият е неприложим за тях.
    Предложени са подобрени правила за уреждане на претенции за вреди, вследствие телесни увреждания и смърт и за вреди на имущество, които целят да гарантират, че обезщетенията ще бъдат съответни на причинените вреди.
    Във връзка с методиката за уреждане на претенции за неимуществени вреди вследствие телесни увреждания или смърт е направено предложение същата да се приема от Съвета на Гаранционния фонд и да се утвърждава с наредба на Комисията за финансов надзор. Подобен подход е предложен и по отношение на методиката за уреждане на щети на имущество, нанесени на моторни превозни средства. За да се гарантират интересите на ползвателите на застрахователни услуги срещу приемане на методики, които биха могли да бъдат несъразмерни на действителния размер на щетите, се предлага методиките да бъдат в съответствие с изискванията на закона и да гарантират правата на ползвателите на застрахователни услуги за пълно и справедливо обезщетение. Предложени са и надзорни правомощия на Комисията за финансов надзор за даване на предписания за отстраняване на констатирани слабости и противоречия със закона в приетите от Съвета на Гаранционния фонд методики.
    Във връзка с констатирани в практиката затруднения за намиране на застрахователно покритие на отговорността на членовете на Управителния съвет на Гаранционния фонд се предлага премахване на това задължение, като се определя минимален размер на гаранцията, която тези членове дават за неизпълнение на задълженията си, който е поне трикратният размер на брутното им възнаграждение и се регламентира солидарна отговорност за вредите, причинени виновно на фонда.
    Гаранционният фонд осигурява плащания в хипотези по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и „Злополука“ на пътниците, които биха могли да се припокрият – например в случай на причиняване на пътнотранспортно произшествие  от незастраховано моторно превозно средство, което засегне незастраховано по застраховка „Злополука“ на пътниците, превозно средство за превоз на пътници. С цел запазване на финансовия капацитет на фонда и с цел избягване на неоснователно обогатяване за увредените лица на две основания за сметка на обществени фондове в такива припокриващи се хипотези е целесъобразно да се изключи плащането заради несключена застраховка „Злополука“. Съображенията за това са, че лимитите на обезщетение при несключена застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите са значително по-високи и обективно гарантират достатъчно обезщетение на увредените лица.
     
    Предложения, които целят преодоляване на констатирани проблеми в надзорната практика и установена необходимост от прецизиране на конкретни разпоредби
    Констатирани са многобройни разпоредби, при които определени процесуални правомощия, свързани с провеждането на административните производства пред Комисията за финансов надзор (като например: контрол за редовност на заявленията, събиране на допълнителна информация, надзорни правомощия, подготвящи произнасянето на решения на Комисията за финансов надзор), са ѝ предоставени  като колективен орган. Това създава практически затруднения, доколкото упражняването на тези правомощия изисква поставянето им за обсъждане на равнище на колективния орган. Предлага се някои от тези правомощия да бъдат предоставени в компетентност на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор“, като по този начин ще се постигне процесуална икономия и по-голяма оперативност в работата на Комисията за финансов надзор.
    Направени са предложения за осъвременяване на някои процедури в съответствие с развитието на практиката, напредъка на информационните технологии и с цел икономия на време и ресурси. Премахва се правната възможност за публикуване на неприети на адреса съобщения на табло в сградата на Комисията за финансов надзор и се оставя единствено съществуващата и досега възможност за публикуване на съобщенията на страницата на Комисията за финансов надзор в интернет.
    Дадени са предложения за регламентиране на доказателствата за промяна на статута на застраховател без право на достъп до единния пазар в застраховател с право на достъп до единния пазар изцяло в Кодекса за застраховането и за премахването на опосредстващия документ - решение на Комисията за финансов надзор, с което същите да бъдат определени подробно. Така ще се постигне по-голяма правна сигурност и яснота за заинтересованите лица.
    Във връзка със забележки в процеса по присъединяване на Република България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е направено предложение за отпадане на правомощието за отказ за лицензиране на клонове на застрахователи от трети държави, ако надзорният орган в тези трети страни не прилага принципа на реципрочност спрямо български застрахователи.
    Във връзка с необходимостта от въвеждане на насоки на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване относно надзора на клонове на застрахователи от трета държава е предложено въвеждане на делегация за приемане на подзаконов нормативен акт – наредба на Комисията за финансов надзор за въвеждане на тези насоки. С оглед изпълнение на насоки на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване е направено предложение за въвеждане и на идентификационен код на правния субект на застрахователите, презастрахователите, застрахователните холдинги със смесена дейност, крайните предприятия майки и предприятията, включени в обхвата на групата, както и на застрахователните брокери, застрахователните агенти и посредниците, предлагащи застрахователни продукти като допълнителна дейност, заявили намерение за извършване на дейност в друга държава членка на ЕС.
    Направени са предложения за усъвършенстване на правилата и процедурите за оценка на придобиванията на квалифицирани участия в застрахователи и презастрахователи. Във връзка с отправени към Република България препоръки на Мънивал се предлага оценката за добра репутация на заявителя за придобиване на квалифицирано участие да се разпростира и спрямо свързаните с него лица. Предложено е регламентиране на нищожност на придобиване на квалифицирано участие в нарушение на предвидения регулаторен режим, което се счита за по-ефективна мярка с по-добър превантивен ефект в сравнение със сега уредените принудителни мерки. Във връзка с предписания от партньорски проверки на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване са направени предложения за регламентиране на текущ надзор за спазването на изискванията за квалификация и надеждност на акционерите с квалифицирани участия.
    Направени са предложения за усъвършенстване на уредбата на независимия финансов одит на застрахователите и презастрахователите. Предложенията предвиждат елементите, различни от годишния финансов отчет, които подлежат на одит, да се определят с подзаконов нормативен акт на Комисията за финансов надзор вместо на равнище на закон, като по такъв начин ще се осигури възможност за своевременна адаптация на изискванията от надзорния орган, вместо да се инициират промени в Кодекса за застраховането. Предложена е отмяна на правилото, че отчетът за платежоспособност и финансово състояние е част от годишния финансов отчет на застрахователя и презастрахователя. Това ще позволи освобождаването на застрахователите и презастрахователите от необходимостта да изискват одит на този отчет.
    С цел стимулиране на въвеждането на съвременни технологични решения е направено предложение застрахователите да създават условия за предявяване на застрахователни претенции по електронен път, като е оставена възможност за преценка на застрахователите по какъв начин да стане това. С цел осигуряване на правна сигурност в процесите по уреждане на застрахователни претенции се предлага регламентирането на правна възможност на застрахователите да правят и съхраняват копие на свидетелството за управление на моторно превозно средство, както и на сроковете, в които застрахователите да съхраняват документите, свързани със сключване и изпълнение на застрахователни договори.
    Във връзка с надзора на равнище група са предложени промени относно регламентиране на изрично правомощие на Комисията за финансов надзор да приема решение, с което да идентифицира група от застрахователи и презастрахователи, като по този начин се създават условия за дефиниране на обхвата на групата с индивидуален административен акт. Констатиран е пропуск при регламентацията на надзора върху системата на управление на равнище на застрахователната група, доколкото действащата разпоредба, съдържаща изричното препращане, не включва всички разпоредби на равнище надзор на отделното предприятие, както са предвидени в Директива 2009/138/ЕО и съответно е направено предложение да се направи препратка към всички приложими разпоредби. Също така е предложено усъвършенстване на регламентацията на принудителните административни мерки на равнище група и по-специално на равнище на застрахователен холдинг и финансов холдинг със смесена дейност. Предложени са изрични принудителни мерки спрямо такива холдингови предприятия на базата на сходни разпоредби в Закона за допълнителния надзор върху финансовите конгломерати, вместо досегашните формулировки, които препращат към мерките спрямо застрахователите.
    С цел намаляване на административната тежест по отношение на застрахователните брокери и за да се изравни режимът за отчитане на продължаващото професионално обучение и развитие с режима, приложим спрямо застрахователите, е предложено отчитането на продължаващото обучение и развитие, както и на резултатите от него при застрахователните брокери да се извършва при поискване, а не ежегодно като част от редовната надзорна отчетност. Направено е предложение за предвиждане на същински регистрационен режим за организациите за провеждане на професионално обучение на лица, които извършват дейност по разпространение на застрахователни продукти в застрахователен брокер. Тези лица на практика подлежат на режим на предварителен надзор, като нормативната уредба се привежда в съответствие с практиката. Наред с това, доколкото тези лица предоставят услуга, която е от първостепенно значение за придобиване на знания и умения, необходими за извършване на дейност по разпространение на застрахователни продукти, е необходимо същите да имат статут на поднадзорни лица на Комисията за финансов надзор и да подлежат на текущ надзор за спазване на условията за регистрация. Доколкото дейността на тези лица е свързана с ангажиране на човешки ресурси от страна на Комисията за финансов надзор е необходимо да се предвиди събирането на съответните надзорни такси.
    Направени са предложения за промени във връзка с констатирани от Европейската комисия пропуски при транспонирането на Директива (ЕС) 2016/97 на Европейския парламент и на Съвета от 20 януари 2016 година относно разпространението на застрахователни продукти (Директива (ЕС) 2016/97) в рамките на процедура по собствена инициатива с референтен номер № EUP (2022) 10209.
    Директива (ЕС) 2016/97 предвижда промяна на нормативната уредба за определяне на минималните размери на застрахователните суми по задължителните застраховки на застрахователните посредници и минималното равнище на техния финансов капацитет, като тези суми се актуализират спрямо ръста на инфлацията с регламенти на ЕК, а не както преди със съобщения, публикувани в Официален вестник на Европейския съюз. Първите регламенти на Европейската комисия вече са приети и влезли в сила, а определените размери в Кодекса за застраховането вече не са актуални. По тази причина е направено предложение тези размери вече да не се определят в абсолютна стойност в Кодекса за застраховането, а посредством препращане към регламентите, приети на основание Директива (ЕС) 2016/97.
    Съществуващите изисквания във връзка със сключване на застраховки по интернет ограничават предлагането единствено през интернет страници. Изискванията са остарели и не отразяват динамиката на развитието на електронната търговия, която се осъществява и през други канали, в т.ч. и чрез онлайн платформи. По изложените причини е предложено разпоредбата относно предлагане на застраховки по интернет да бъде допълнена със съответна уредба за разпространение на застраховки и чрез онлайн платформи. Предлага се също така усъвършенстване на разпоредбите относно способите за сключване на застраховки от разстояние, доколкото те са общи за всички видове търговски дейности, като се урежда възможност за сключване на застрахователни договори чрез онлайн платформи. С оглед облекчаване сключването на застрахователни договори от разстояние е уредено, че писмената форма на договора се счита спазена, в случай че застрахователният договор се сключва чрез онлайн платформа, позволяваща идентифициране на застраховащия, и застрахователят подписва договора с квалифициран електронен подпис. Направено е предложение за отмяна на специално разработения за застраховането способ за сключване на застраховка посредством фингиран подпис, когато заплащането на премията е било извършено посредством кредитна или дебитна карта, издадена на името на застраховащия. С цел да се създаде по-голяма правна сигурност за застраховащия се предлага създаването на задължение за застрахователя при сключване на договор от разстояние като електронен документ или чрез страница в интернет или онлайн платформа, да предоставя незабавно на застраховащия застрахователния договор на траен носител. Като се отчита, че по своето същество въпросите за сключването на застрахователния договор от разстояние представляват регламентация на застрахователния договор като правен институт на частното право, а не регламентация на разпространението на застрахователни продукти, е направено предложение тези правила да се систематизират в частта на Кодекса за застраховането, регламентираща застрахователния договор.  
    С цел облекчаване на обмена на информация в рамките на застрахователното правоотношение след сключване на застрахователния договор се предлага изрична регламентация на възможността такъв обмен да се осъществява посредством средства за комуникация от разстояние и на трайни електронни носители. За да се гарантира правната сигурност се предлага в случаите на съгласие между страните да обменят информация със средства за комуникация от разстояние в застрахователния договор да се вписва съгласуваното между тях средство за комуникация, както и създаване на задължение за застрахователя да поддържа архив на обменената информация до изтичане на давностните срокове за предявяване на застрахователни претенции.
    По инициатива на дирекция „Модернизация на администрацията“ на Министерския съвет са предложени промени в някои разпоредби на Кодекса за застраховането с цел намаляване на административната тежест.


    Промени в други закони
    Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения в Закона за Комисията за финансов надзор.
    Във връзка с предложените изменения в Кодекса за застраховането се предвижда, че Комисията за финансов надзор ще води публични регистри за организациите за провеждане на професионално обучение по чл. 304 от Кодекса за застраховането и че тези лица ще придобият статут на поднадзорни лица на Комисията за финансов надзор. В тази връзка се предлагат такси по Закона за Комисията за финансов надзор за вписване на организациите за провеждане на професионално обучение по чл. 304 от Кодекса за застраховането, както и такса за осъществяване на общ финансов надзор върху тях.  
    Към 30.06.2023 г. в страната осъществяват дейност 15 броя организации за провеждане на професионално обучение по чл. 304 от Кодекса за застраховането. Участниците в провежданите от тези организации обучения получават знания за приложимото у нас законодателство, касаещо разпространението на застрахователни продукти, както и знания за нормативните актове на Европейския съюз, от които произтичат единните изисквания за обучение. Обученията са насочени към придобиване на умения, необходими в дейността на служителите на застрахователните брокери.
    Повишаването на знанията и компетентността на служителите на застрахователните брокери ще доведе до повишаване коефициента на застрахователно проникване и до намаление на случаите, в които са констатирани нарушения на нормативната уредба.
    Вписването в регистъра по чл. 30, ал. 1 от ЗКФН и осъществявания от страна на Комисията общ финансов надзор ще повиши качеството на услугите, предоставяни от тези организации, както и ще ограничи предлагането на такива услуги от дружества, които нямат необходимата ресурсна обезпеченост и компетентност.
    В практиката на Комисията за финансов надзор са констатирани трудности по събиране на таксите за текущ финансов надзор от застрахователните агенти. По изложените съображения и поради обстоятелството, че застрахователните агенти имат характера на свързани застрахователни посредници, които извършват дейност под контрола на застрахователите, е направено предложение за преходна разпоредба в законопроекта, чрез която да се допълни Закона за Комисията за финансов надзор и да се въведе задължение за застрахователите да осъществяват текущ контрол за плащане от страна на застрахователните агенти на изискуемите от тях такси за общ финансов надзор.
     

    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x