Публикуван е Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-14 от 2009 за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите

PortalPravo.bg

С подготвен проект за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 2009 г. се цели въвеждането на изискванията на Делегирана директива (ЕС) 2021/1716, която променя Директива 2014/47/ЕС във връзка с определянето на категориите превозни средства. Актуализацията е необходима поради измененията в европейското законодателство, касаещо типовото одобрение на превозни средства.
Във връзка с Регламент (ЕС) 167/2013, с който се отменя Директива 2003/37/ЕО, се прави преоценка на категориите, обхващащи земеделска и горска техника. Новите правила налагат промяна в чл. 2, пар. 1 и т. 6 от Приложение IV на Директива 2014/47/ЕС, като определени видове превозни средства вече попадат в категориите T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b и T4.3b. В тази връзка проектът на наредба предвижда актуализация на Приложение № 3 към чл. 14, ал. 3, т. 6, като в протоколите от технически проверки на пътя ще се използват именно тези нови означения.
Промените са синхронизирани и с предложените изменения в Закона за движението по пътищата, които предвиждат предоставяне на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ правомощие да спира пътни превозни средства от споменатите категории за целите на контрола на пътя. Това се отнася за машини, които, според изключенията в Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, могат да се движат по обществени пътища.
С оглед на потенциалния риск, който тези машини представляват за безопасността на движение – съпоставим с този на товарните автомобили – се предвижда те да подлежат на идентични контролни проверки.
Проектът е разработен в изпълнение на мярка № 91 от Плана за действие за 2025 г., свързан с ангажиментите на България към правото на ЕС. Той е също така част от отговора на страната ни по стартираната от Европейската комисия процедура за нарушение № 2022/0413, която е на етап „мотивирано становище“, заради липсата на уведомление относно транспонирането на изискванията на Делегираната директива.
Проектът на наредбата и придружаващият го доклад са публикувани за обществено обсъждане на сайтовете на Министерството на транспорта и съобщенията и на Портала за обществени консултации. Обсъждането ще продължи 30 дни. Не се очаква нормативният акт да предизвика допълнителни разходи или влияние върху държавния бюджет.
Източчник: strategy.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg
