Публикувана е за обществено обсъждане Концепция за регулиране на лобизма
Отговор, предоставен от
PortalPravo.bg
PortalPravo.bg
20 Ноем 2023
Министерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане Концепция за регулиране на лобизма.
Предложението е да бъдат създадени ясни правила за прозрачност на лобистката дейност, които да гарантират равнопоставеност в представителството на различните интереси – обществени, групови и частни.
Целта на Концепцията е да определи предметния обхват на обществените отношения в областта на лобирането и да структурира предложения за промени в нормативната уредба, така че тези отношения да бъдат уредени трайно и прозрачно с установени правила. „Наличието на стандарти и процедури, които гарантират прозрачност и отчетност при вземането на решения, са от съществено значение за укрепване на общественото доверие към публичната власт. Оповестяването на информация за ключови аспекти на комуникацията между държавни служители и лобисти е важен аспект на прозрачността в управлението. Подобно оповестяване дава възможност на гражданите да упражняват правото си на обществен контрол“, се казва в концепцията.
Предлага се да се изработи самостоятелен Закон за регулиране на лобистките дейности, за да се постигне трайно уреждане на обществените отношения в тази област. Или като друга опция е да се приложат промени в различни закони.
Лобизмът ще се осъществява по занятие и срещу възнаграждение. А под „лобистка дейност“ ще се разбира всяка устна или писмена комуникация с лице на публична длъжност с цел упражняване на влияние при вземането на решения за съдържанието и действието на нормативните (законодателни и административни) актове или на общите административни актове, осъществявана в частна полза или в интерес на заинтересовани лица, чрез писменото й възлагане на лобисти. Правилото ще важи и за подготовката на законодателни актове на ЕС и на неговите институции.
„Лобист“ ще е всяко лице, което извършва лобистка дейност по занятие, или което възлага извършването на лобистка дейност, представляваща повече от 5% от извършваната от него дейност, включително чрез назначени служители, които да осъществяват лобистки дейности.
Адресати на лобистката дейност ще са Народното събрание и депутатите; президентът; Министерският съвет, министрите и членовете на политически кабинети; областните управители, кметовете и председателите на общински съвети. Те ще са задължени да регистрират всяка комуникация с лицата, осъществяващи лобистка дейност, както и да поддържат календар на срещите с лобистите и темите на обсъждане.
Лобизмът ще е забранен спрямо органите на съдебната власт и Конституционния съд.
Предвижда се още и създаване на Регистър за прозрачност, в който ще се регистрират лицата, които осъществяват лобистка дейност, информация за тяхната дейност и разходваните средства за нея. В регистъра ще се отразява и наличието на „законодателен отпечатък“, който ще проследява основните външни интервенции от началото до края на законодателния процес или при приемането и издаването на актовете. Данните в регистъра трябва да са в машинно четим формат и да са публично достъпни при спазване на изискванията за защита на информацията и на личните данни.
В концепцията се предлага председателят на Сметната палата да е органът, който ще е оправомощен да поддържа регистъра, да упражнява контрол и да налага санкции при нарушения. За нарушенията, извършени от субектите на лобиране и лобистка дейност, ще бъдат предвидени административни наказания, ако извършеното не е престъпление.
При одобряване на концепцията ще започне конкретната работа по изготвяне на законодателни предложения.
Вижте целия проект на Концепцията тук >>
Източник: Justice.government.bg
Предложението е да бъдат създадени ясни правила за прозрачност на лобистката дейност, които да гарантират равнопоставеност в представителството на различните интереси – обществени, групови и частни.
Целта на Концепцията е да определи предметния обхват на обществените отношения в областта на лобирането и да структурира предложения за промени в нормативната уредба, така че тези отношения да бъдат уредени трайно и прозрачно с установени правила. „Наличието на стандарти и процедури, които гарантират прозрачност и отчетност при вземането на решения, са от съществено значение за укрепване на общественото доверие към публичната власт. Оповестяването на информация за ключови аспекти на комуникацията между държавни служители и лобисти е важен аспект на прозрачността в управлението. Подобно оповестяване дава възможност на гражданите да упражняват правото си на обществен контрол“, се казва в концепцията.
Предлага се да се изработи самостоятелен Закон за регулиране на лобистките дейности, за да се постигне трайно уреждане на обществените отношения в тази област. Или като друга опция е да се приложат промени в различни закони.
Лобизмът ще се осъществява по занятие и срещу възнаграждение. А под „лобистка дейност“ ще се разбира всяка устна или писмена комуникация с лице на публична длъжност с цел упражняване на влияние при вземането на решения за съдържанието и действието на нормативните (законодателни и административни) актове или на общите административни актове, осъществявана в частна полза или в интерес на заинтересовани лица, чрез писменото й възлагане на лобисти. Правилото ще важи и за подготовката на законодателни актове на ЕС и на неговите институции.
„Лобист“ ще е всяко лице, което извършва лобистка дейност по занятие, или което възлага извършването на лобистка дейност, представляваща повече от 5% от извършваната от него дейност, включително чрез назначени служители, които да осъществяват лобистки дейности.
Адресати на лобистката дейност ще са Народното събрание и депутатите; президентът; Министерският съвет, министрите и членовете на политически кабинети; областните управители, кметовете и председателите на общински съвети. Те ще са задължени да регистрират всяка комуникация с лицата, осъществяващи лобистка дейност, както и да поддържат календар на срещите с лобистите и темите на обсъждане.
Лобизмът ще е забранен спрямо органите на съдебната власт и Конституционния съд.
Предвижда се още и създаване на Регистър за прозрачност, в който ще се регистрират лицата, които осъществяват лобистка дейност, информация за тяхната дейност и разходваните средства за нея. В регистъра ще се отразява и наличието на „законодателен отпечатък“, който ще проследява основните външни интервенции от началото до края на законодателния процес или при приемането и издаването на актовете. Данните в регистъра трябва да са в машинно четим формат и да са публично достъпни при спазване на изискванията за защита на информацията и на личните данни.
В концепцията се предлага председателят на Сметната палата да е органът, който ще е оправомощен да поддържа регистъра, да упражнява контрол и да налага санкции при нарушения. За нарушенията, извършени от субектите на лобиране и лобистка дейност, ще бъдат предвидени административни наказания, ако извършеното не е престъпление.
При одобряване на концепцията ще започне конкретната работа по изготвяне на законодателни предложения.
Вижте целия проект на Концепцията тук >>
Източник: Justice.government.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!
Подобни статии от категория Юристи и правна помощ
17Апр2024
Удължен е срокът за обществени консултации по новия Закон за съдебната власт
от PortalPravo.bg
17 Апр 2024
03Апр2024
Проект на Закон за изменение на Закона за признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции
от PortalPravo.bg
03 Апр 2024
25Март2024
Проект на Наредба за условията и реда за осъществяване на контрол по изпълнението на договорите за търсене и проучване или за проучване, или за концесия за добив по Закона за подземните богатства
от PortalPravo.bg
25 Март 2024
25Март2024
Правилник за изменение и допълнение на Правилника за дейността, организацията на работа и състав на басейновите дирекции
от PortalPravo.bg
25 Март 2024
29Февр2024
Готви се национален механизъм за пълно изпълнение на решенията на ЕСПЧ
от PortalPravo.bg
29 Февр 2024