Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • Наредба № Н-3 от 6 април 2023 г. за воденето, съхраняването и достъпа до информационната система за единна входна точка за запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg
    МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО
    НАРЕДБА № Н-3 от 6 април 2023 г.
    за воденето, съхраняването и достъпа до информационната система за единна входна точка за запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон, и за организацията, правилата и дейността на онлайн платформата за електронни публични търгове
    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Чл. 1. (1) С тази наредба се уреждат воденето, съхраняването и достъпът до информационната система за единна входна точка за запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон, и за организацията, правилата и дейността на онлайн платформата за електронни публични търгове.
    (2) Информационната система за единната входна точка за запорите и онлайн платформата за електронни публични търгове функционират на основата на обща информационна система („Системата“).
    (3) Системата е достъпна през Единния портал на органите на изпълнителната власт в сектор „Правосъдие“.
    Чл. 2. (1) Министерството на правосъдието управлява дейностите по воденето, съхраняването и достъпа до информационната система за единна входна точка на запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон, и по организацията и дейността на онлайн платформата за електронни публични търгове.
    (2) Министерството на правосъдието поддържа Системата по начин, който осигурява:
    1. достъп до данните в Системата;
    2. еднократно попълване на едни и същи данни, които се използват многократно;
    3. въвеждане на данни само от лицата по чл. 6;
    4. поддържане на структурирани данни за дейностите, свързани с воденето, съхранението и достъпа до информационната система за единна входна точка за запорите и онлайн платформата за електронни публични търгове;
    5. защита на данните в Системата от неправомерен или случаен достъп, използване, промяна или унищожение чрез прилагане на подходящи мерки за сигурност в съответствие с общоприети в международната практика стандарти, технически спецификации и препоръки.
    (3) Безплатен достъп по служебен път до базата данни на информационната система за единна входна точка за запорите и платформата за електронни публични търгове се предоставя на държавните органи, на органите на местното самоуправление и местната администрация и на лицата, осъществяващи публични функции.
    (4) Специализиран достъп за работа с информационната система за единна входна точка за запорите и онлайн платформата за електронни публични търгове се предоставя на органите и лицата, овластени по силата на закон да налагат запори и да провеждат принудително изпълнение върху движими вещи.
    (5) Всяко лице има свободен достъп до публичната част на Системата.
    Чл. 3. При изграждането и поддържането на Системата, както и за съхраняването на данните се спазват общите изисквания на Закона за електронното управление.
    Чл. 4. Министерството на правосъдието съхранява данните, въведени или генерирани от Системата по начин, който осигурява защита на информацията, включително чрез нейното периодично и оперативно архивиране.
    Глава втора
    ИНФОРМАЦИОННА СИСТЕМА ЗА ЕДИННА ВХОДНА ТОЧКА ЗА ЗАПОРИТЕ
    Чл. 5. Информационната система за единна входна точка за запорите (информационната система) е централизирана база данни за всички запори върху движими вещи, които подлежат на регистрация по силата на закон, с изключение на вещите, подлежащи на регистрация по Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.
    Чл. 6. Лицата, които могат да въвеждат данни в информационната система, са:
    1. държавните съдебни изпълнители;
    2. частните съдебни изпълнители;
    3. други лица, когато това е предвидено в закон.
    Чл. 7. (1) Достъпът до информационната система на лицата по чл. 6 се осъществява чрез регистрация с квалифициран електронен подпис или чрез системата за eлектронна автентикация, поддържана от Министерството на електронното управление, и одобрение от администраторите на информационната система, след проверка за правоспособност на съдебния изпълнител или проверка в поддържан от информационната система електронен списък с оправомощени лица.
    (2) Проверката за правоспособност на частните съдебни изпълнители се извършва от администратора на информационната система в Регистъра на частните съдебни изпълнители.
    (3) Районните съдилища предоставят на Министерството на правосъдието актуален списък на лицата по чл. 6, т. 1 чрез системзата за сигурно електронно връчване или на хартиен носител. При настъпила промяна районните съдилища уведомяват незабавно Министерството на правосъдието.
    (4) В случаите на чл. 6, т. 3 компетентният орган предоставя чрез системата за сигурно електронно връчване или на хартиен носител на Министерството на правосъдието списък на лицата, които органът е овластил да извършват действия по налагане на запор, като посочва правното основание. При настъпила промяна компетентният орган уведомява незабавно Министерството на правосъдието.
    (5) В случаите на загубване на правоспособност или при прекратяване на правомощията или качеството на лице по чл. 6 съответният орган уведомява незабавно Министерството на правосъдието.
    Чл. 8. Информацията в информационната система за наложени запори, промени по тях, както и вдигането на запори се систематизира и организира хронологично с възможност за проследяване на историята на вписванията и заличаванията.
    Чл. 9. В информационната система задължително се въвеждат следните данни:
    1. описание на вещта по регистрационни данни;
    2. орган, извършващ вписване по налагане, промяна или вдигане на запора;
    3. основание (номер на дело/преписка за допускане на запора);
    4. собственик на вещта и данни за собственика;
    5. дата на налагане на запора.
    Чл. 10. (1) При въвеждане на наложен запор в информационната система информацията за запорираната вещ се попълва автоматизирано от регистрите на движими вещи с регистрационен режим, водени от Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта и съобщенията, чрез предоставяните справки в Средата за междурегистров обмен на данни (RegiX), поддържана от Министерството на електронното управление, както следва:
    1. разширена справка за моторно превозно средство по регистрационен номер;
    2. справка по единен идентификационен код/код по БУЛСТАТ/единен граждански номер/личен номер на чужденеца за вписани на името на лицето въздухоплавателни средства;
    3. справка по сериен номер на въздухоплавателно средство за вписани в регистъра обстоятелства;
    4. справка за регистрация на кораб по данни на собственик.
    (2) При въвеждане на наложен запор в информационната система информацията за запорираната вещ може да се попълва автоматизирано чрез интеграция с електронния регистър на движими вещи с регистрационен режим, поддържан от Министерството на земеделието.
    Чл. 11. (1) Данните за въвеждане на наложени запори в информационната система може да се подават автоматично от информационните системи, използвани от съответните съдебни изпълнители, при осигурена техническа възможност за интеграция между системите.
    (2) Данните се подават по интерфейс и във формат съгласно съвместен протокол, подписан от представители, определени от министъра на правосъдието и Камарата на частните съдебни изпълнители. В съвместния протокол се определя и редът за автоматично подаване на данните.
    Чл. 12. (1) Чрез информационната система за единна входна точка за запори Министерството на правосъдието предоставя електронни административни услуги, както следва:
    1. „Електронно първо уведомяване на наложен запор“ – съдържа информация за наложения запор (в полза на кого е наложен запорът; дата на налагане; делото/бъдещия иск, по който е наложен; длъжника; местонахождение на имуществото; съдебния изпълнител при съдебно изпълнение);
    2. „Електронно уведомяване при промяна на състоянието на наложения запор върху вещ“ – съдържа информация за наложения запор и промяната в неговия статус (в полза на кого е наложен запорът; дата на налагане; делото/бъдещия иск, по който е наложен; длъжника; местонахождение на имуществото; съдебния изпълнител при съдебно изпълнение);
    3. „Електронна справка за наличие на запор върху имущество“ – справката съдържа информация за наложения запор (в полза на кого е наложен запорът; дата на налагане; делото/бъдещия иск, по който е наложен; длъжника; местонахождение на имуществото; съдебния изпълнител при съдебно изпълнение);
    4. „Електронна справка за наличие на запорирано имущество на лице“ – справката съдържа информация за наложени запори на лице (в полза на кого са наложени запорите; дата на налагане; делото/бъдещия иск, по който са наложени; длъжника; местонахождение на имуществото; съдебния изпълнител при съдебно изпълнение).
    (2) Електронните административни услуги по ал. 1, т. 1 и 2 се предоставят безплатно на длъжника чрез системата за сигурно електронно връчване, както и като вътрешни електронни административни услуги на Министерството на вътрешните работи, на Министерството на транспорта и съобщенията и на Министерството на земеделието по отношение на обмена на информация за движимите вещи, подлежащи на регистрация във водените от тях регистри по силата на закон.
    (3) Електронните административни услуги по ал. 1, т. 3 и 4 се предоставят чрез подаване на заявления по образец – приложение № 1 за услугата по ал. 1, т. 3 и приложение № 2 за услугата по ал. 1, т. 4, достъпни чрез публичната част на Системата, на всяко лице срещу заплащане на съответната такса, определени с тарифа на Министерския съвет.
    (4) За достъп до услугата по ал. 1, т. 3 и 4 заявителят се идентифицира с валиден квалифициран електронен подпис или чрез системата за електронна автентикация, поддържана от Министерството на електронното управление. Справки в базата данни на наложените запори могат да се правят по следните критерии:
    1. име, съответно фирма/наименование;
    2. единен граждански номер/личен номер на чужденеца/единен идентификационен код на лицата, които са собственици на движими вещи, запорите върху които закон предвижда да се вписват в регистъра;
    3. данни за движима вещ, върху която е наложен запор;
    4. данни за наложения/заличения запор.
    (5) Информационната система генерира електронните справки по ал. 1, т. 3 и 4 с електронен времеви печат на издаване на справките.
    (6) „Електронна справка за наличие на запор върху имущество“ и „Електронна справка за наличие на запорирано имущество на лице“ се предоставят безплатно по служебен път на държавните органи, на органите на местното самоуправление и местната администрация и на лицата, осъществяващи публични функции, чрез Средата за междурегистров обмен на данни (RegiX), поддържана от Министерството на електронното управление.
    Глава трета
    ОНЛАЙН ПЛАТФОРМА ЗА ЕЛЕКТРОННИ ПУБЛИЧНИ ТЪРГОВЕ
    Раздел I
    Общи разпоредби
    Чл. 13. (1) Онлайн платформата за електронни публични търгове (платформата) поддържа запис за всяка операция, извършена от потребителите, свързана с кандидатстването чрез подаване на документи и участието с наддаване в електронните търгове, включително данни за създаването и обмена на документи и за отделните участници в операциите, а действията се удостоверяват с електронни времеви печати. Записите са доказателствено средство за цялостност и пълнота на информацията, както и за авторството и времето на всяко действие.
    (2) При всеки случай на предоставяне, обмен и съхраняване на информация платформата осигурява защита на целостта на данните и на конфиденциалността на кандидатите и участниците в електронните търгове до момента на посочване на спечелилия наддаването участник.
    (3) При провеждането на електронните търгове платформата отчита астрономическото време на постъпване и записване на наддавателното предложение в електронната платформа по часовата зона на Република България с точност до година, дата, час, минута, секунда и милисекунда.
    (4) Информацията в платформата за продаваното имущество, началните цени, текущата цена, която е достигната при наддаването, и крайната достигната цена на електронния търг е публична.
    Чл. 14. (1) В случай на непланирано прекъсване във функционирането на платформата Министерството на правосъдието публикува съобщение на Единния портал на органите на изпълнителната власт в сектор „Правосъдие“.
    (2) В случаите по ал. 1:
    1. когато прекъсването е в рамките на времевия интервал за наддаване, всеки участник, който се е регистрирал за електронния търг, получава уведомление от организатора на търга на посочената от него електронна поща за невъзможността да се проведе търгът;
    2. организаторите на търга преценяват доколко прекъсването засяга правата на кандидатите и участниците и предприемат действия за продължаване или прекратяване на тръжната процедура, за което уведомяват заинтересованите лица.
    (3) При планирано прекъсване във функционирането на платформата – това обстоятелство се оповестява на Единния портал на органите на изпълнителната власт в сектор „Правосъдие“ с посочване на датата и продължителността на планираното прекъсване на платформата. В периода на прекъсване не се насрочва публична продан, съответно не се провежда наддаване.
    Чл. 15. (1) Организаторите на публичната продан, регистрираните наддавачи, както и наддавачите или техните пълномощници осъществяват достъп до платформата с квалифициран електронен подпис по смисъла на чл. 13, ал. 3 от Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги или чрез системата за електронна автентикация, поддържана от Министерството на електронното управление, с изключение на случаите по чл. 24, ал. 1, като:
    1. за физическо лице – трябва да бъде вписан единен граждански номер на лицето, съответно личен номер на чужденеца или други индивидуализиращи данни за чуждестранното лице;
    2. за юридическо лице – като титуляр трябва да бъде вписан единен идентификационен код на юридическото лице и данни за законния му представител.
    (2) В случаите на представителство по упълномощаване в електронен търг пълномощникът се идентифицира и подписва с квалифициран електронен подпис. Квалифицираният електронен подпис удостоверява данните на упълномощеното лице, които следва да съвпадат с данните в представеното пълномощно, издадено от представлявания кандидат или участник.
    Чл. 16. (1) Всички действия и бездействия в платформата на лица, оправомощени от организаторите, съответно от кандидатите и участниците, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права или законни интереси на други лица, се приемат за извършени от продавача, съответно от кандидата или участника в процедурата за електронен търг.
    (2) Организаторите, съответно кандидатите и участниците в процедурите за електронни търгове, носят отговорност за достоверността, актуалността и пълнотата на въведената от тях информация в платформата, както и за спазването на сроковете съобразно тяхната компетентност.
    (3) Участието в електронен търг, включително документите за допускане до търг се подават чрез платформата при спазване на изискванията, поставени от съответния продавач, и съобразно указанията за работа със системата.
    Чл. 17. Организаторите, извършващи продажби чрез платформата, събират, обработват и предоставят лични данни във и чрез нея само във връзка с провеждането на електронните търгове и съобразно изискванията на европейското и националното законодателство. Събраните данни не могат да се използват за цели, различни от посочените, освен когато това е разрешено със закон.
    Чл. 18. (1) Организаторите на електронните публични търгове при осъществяването на своите функции имат пълен достъп до всички продажби, които обявяват и осъществяват, като оторизират или отказват оторизация за участие на регистрираните наддавачи и могат да спират електронния публичен търг при наличие на законовите предпоставки за това.
    (2) Всички действия на организаторите по провежданите от тях електронни публични търгове се съхраняват и са достъпни за тях, като при нужда се предоставят на съда за осъществяване на контрол за законосъобразност на проведените електронни публични търгове.
    (3) Данните за проведените електронни публични търгове се архивират в съответствие със Закона за електронното управление.
    (4) При обжалване преписката по електронния публичен търг се комплектува от разпечатани копия на документите от платформата, заверени по съответния ред от организатора на електронния публичен търг. Всички документи може да се изпращат на съда в електронна форма.

    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    Подобни статии от категория Изпълнително производство



    25Авг2022

    Закон за медиацията

    от PortalPravo.bg 25 Авг 2022
    08Юни2022

    Закон за особените залози

    от PortalPravo.bg 08 Юни 2022
    x