Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • Наредба 11 от 1 септември 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg
    Наредба 11 от 1 септември 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците
     
     
     
    МИНИСТЕРСТВО
    НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА НАРЕДБА № 11
    от 1 септември 2016 г.
    за оценяване на резултатите от обучението на учениците
     
    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ Раздел I
    Общи разпоредби
     
    Чл. 1. (1) С тази наредба се определя държавният образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците по чл. 22, ал. 2, т. 9 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
    (2) Държавният образователен стандарт по ал. 1 определя:
    1. основните компоненти, видовете и формите на оценяване на резултатите от обучението на учениците;
    2.  условията  и  реда  за  организацията  и  провеждането  на  оценяването  на  резултатите  от
    обучението на учениците;
    3. учебните предмети, формата, условията и реда за организацията и провеждането на националните външни оценявания;
    4. условията и реда за организацията и провеждането на държавните зрелостни изпити;
    5. формирането на общия успех в дипломата за средно образование. (3) В тази наредба се определят и:
    1. условията и редът за признаване на завършени периоди на училищно обучение, степените на образование и професионална квалификация, придобити при обучение в училища на чужди държави или в училища от системата на Европейските училища, както и приравняване на получените оценки;
    2. условията и редът за валидиране на компетентности по чл. 167, ал. 1, т. 1 – 4 ЗПУО;
    3. условията и редът за полагане на изпити за лица, преминали обучение в курсове за ограмотяване и за придобиване на компетентности за класове от прогимназиалния етап на основното
    образование;
    4. извършването на проверката на способностите за училищата с профил „Изобразително изкуство“, „Музика“ и „Физическо възпитание и спорт“, както и за специалности от професии от област на образование „Изкуства“ от Списъка на професиите в професионалното образование и обучение в професионални гимназии.
    (4) Организацията и провеждането на държавните изпити за придобиване на степен на професионална квалификация и на изпитите за придобиване на професионална квалификация по част от професия, както и валидирането на професионални знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално обучение и информално учене, се определят при условията и по реда на Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО).
    Чл. 2. Основните компоненти на оценяването включват формта на оценяването, както и с
    конкретните правила, по които ще бъдат оценявани.
    Чл. 4. (1) Основните цели на оценяването са:
    1. диагностика на индивидуалните постижения и на напредъка на ученика и определяне на потребностите му от учене и на областите, в които има нужда от подкрепа;
    2. мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване качеството на образование.
    (2) В зависимост от целите на конкретното оценяване се определя подходът за анализиране на
    резултатите, както следва:
    1. нормативен – който цели сравняване на индивидуалните постижения на всеки ученик с постиженията на останалите ученици, участващи в оценяването, или класиране на учениците за продължаване на образованието им в следващ етап или степен;
    2. критериален – който цели измерване на степента на постигане на очакваните резултати,
    определени  в  държавния  образователен  стандарт  за  общообразователната  подготовка  или  в учебната програма по съответния учебен предмет;
    3. смесен, като комбинация от т. 1 и 2 – който цели едновременно отчитане на постигнатите очаквани резултати, определени в държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка или в учебните програми по съответния учебен предмет, и класиране на учениците за продължаване на образованието в следващ етап или степен въз основа на индивидуалните им постижения.
    Чл. 5. (1) Функциите на оценяването може да са:
     
    1. диагностична – за установяване на резултати от обучението и отстраняване на констатирани пропуски;
    2. прогностична – за планиране на мерки за повишаване на индивидуалния напредък на учениците, за подобряване на качеството на обучението или за развитие на образователната система;
    3. констатираща – за установяване на постигнати резултати и удостоверяването им чрез издаване на документ за достигнато равнище или за продължаване на образованието;
    4. информативна – за информиране на заинтересованите страни и на обществото за резултатите от ученето и/или за състоянието на образователната система;
    5. мотивационна – за мотивиране на учениците за учене и за по-високи постижения;
    6. селективна – за подбор на учениците в паралелки по държавен или допълнителен план-прием. (2) Всяко конкретно оценяване може да изпълнява една или повече от функциите по ал. 1.
    Раздел II
    Видове оценяване
     
    Чл. 6. (1) Оценяването се осъществява:
    1. в процеса на училищното обучение;
    2. в края на клас или на етап от степен на образование;
    3. при завършване на степен на образование.
    (2) В зависимост от оценяващия оценяването може да е:
    1. вътрешно – когато оценката се поставя от обучаващия учител;
    2. външно – когато оценката се поставя от комисия или от лице, различно от обучаващия учител. (3) В зависимост от обхвата си оценяването може да е:
    1. национално – обхваща ученици от един клас в цялата страна;
    2. регионално – обхваща ученици от един клас в рамките на една или няколко области;
    3. училищно – обхваща ученици от един клас в рамките на отделно училище. (4) В зависимост от организацията може да е:
    1. групово – обхваща част или всички ученици от една или повече паралелки;
    2. индивидуално – за отделен ученик.
    Чл. 7. (1) Оценяването се извършва чрез текущи изпитвания и изпити.
    (2) Текущите изпитвания се осъществяват в процеса на училищното обучение, а изпитите – в процеса на училищното обучение, както и при завършване на етап и/или степен на образование.
    (3) Изпитите в процеса на училищното обучение са:
    1. приравнителни;
    2. за определяне на срочна или на годишна оценка по учебен предмет или модул;
    3. за промяна на оценката.
    (4) Изпитите при завършване на клас, етап и/или степен на образование са:
    1. изпити за установяване на постигнатите резултати от обучението и съответствието им с компетентностите, определени в учебната програма по учебен предмет за определен клас;
    2. изпити за установяване на постигнатите резултати от обучението и съответствието им с компетентностите, определени в държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка за определен етап от степента на образование;
    3. държавни зрелостни изпити за придобиване на средно образование;
    4. държавен изпит за придобиване на степен на професионална квалификация;
    5. изпити за придобиване на професионална квалификация по част от професия.
    Чл. 8. (1) Въз основа на установените резултати от изпитванията и изпитите се поставя оценка. (2) Оценката е показател за степента, в която са постигнати компетентностите, определени в
    държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка, в държавния образователен стандарт за профилирана подготовка и/или в държавния образователен стандарт за придобиване на
    квалификация по професия и/или в учебната програма по съответния учебен предмет или модул за съответния клас.
    (3) В зависимост от функцията си поставената оценка може да бъде:
    1. текуща оценка – установява степента на постигане на конкретните учебни цели и осигурява текуща информация за резултатите от обучението на ученика;
    2. срочна оценка – установява степента на постигане на учебните цели в края на учебния срок и има обобщаващ характер за резултатите от обучението на ученика по учебния предмет и/или модул през съответния срок;
    3. годишна оценка – установява степента на постигане на учебните цели в края на учебната година и има обобщаващ характер за резултатите от обучението на ученика по учебния предмет и/или модул през годината;
    4. окончателна оценка – установява степента на постигане на резултатите от обучението в края
    на етап, формира се само в края на първия и на втория гимназиален етап на средното образование и има обобщаващ характер за резултатите от обучението на ученика по даден учебен предмет и/или модул през съответния етап.
    (4) Текущата, срочната и годишната оценка, както и оценката, която се поставя след полагане на изпит, в случаите, когато тя не е слаб (2), не може да се променя.
    Чл. 9. (1) Оценката съдържа качествен и количествен показател. Оценките, които може да се поставят, са: отличен (6), много добър (5), добър (4), среден (3), слаб (2).
     
    (2) Качественият показател, който определя степента на постигане на очакваните резултати от обучението, е:
    1. отличен – ученикът постига напълно очакваните резултати от учебните програми; в знанията и уменията няма пропуски; усвоени са всички нови понятия и ученикът ги използва правилно; притежава необходимите компетентности и може да ги прилага самостоятелно при решаване на учебни задачи в различни ситуации; действията му са целенасочени и водят до краен резултат;
    2. много добър – ученикът постига с малки изключения очакваните резултати от учебните програми; показва незначителни пропуски в знанията и уменията си; усвоил е новите понятия и като цяло ги използва правилно; доказва придобитите компетентности при изпълняване на учебни задачи в познати ситуации, а нерядко – и в ситуации, които не са изучавани в клас, макар това да става с известна неувереност; действията му са целенасочени и водят до краен резултат, който извън рамките на изучените ситуации може да не е съвсем точен;
    3. добър – ученикът постига преобладаващата част от очакваните резултати от учебните програми;
    показва придобитите знания и умения с малки пропуски и успешно се справя в познати ситуации, но се нуждае от помощ при прилагането им в непознати ситуации; усвоена е преобладаващата част от
    новите понятия; действията му съдържат неточности, но в рамките на изученото водят до краен
    резултат;
    4. среден – ученикът постига само отделни очаквани резултати от учебните програми; в знанията и в уменията си той има сериозни пропуски; усвоени са само някои от новите понятия; притежава
    малка част от компетентностите, определени като очаквани резултати в учебната програма, и ги прилага в ограничен кръг алгоритмизирани и изучавани в клас ситуации с пропуски и грешки; действията му съдържат недостатъци и рядко водят до краен резултат;
    5. слаб – ученикът не постига очакваните резултати от учебните програми, заложени като прагова стойност за успешност и зададени чрез степента на позитивен измерител „среден“.
    (3) В случаите, когато количественият показател не се определя като цяло число, качественият показател се определя, както следва:
    1. за количествен показател от 2,00 до 2,99 се определя качествен показател слаб;
    2. за количествен показател от 3,00 до 3,49 се определя качествен показател среден;
    3. за количествен показател от 3,50 до 4,49 се определя качествен показател добър;
    4. за количествен показател от 4,50 до 5,49 се определя качествен показател много добър;
    5. за количествен показател от 5,50 до 6,00 се определя качествен показател отличен.
    (4) Когато се използват други количествени показатели, те се приравняват към оценките по ал.
    1.
    (5) Оценките от националното външно оценяване в края на VІІ и в края на Х клас се изразяват
    само с количествени показатели – в брой точки, без да се приравняват към оценките по ал. 1.
    (6) Въз основа на установените резултати от изпитванията на учениците от I – III клас се поставят оценки само с качествен показател.
    (7) В случаите по ал. 6 системата от качествени показатели се определя със заповед на директора на училището след решение на педагогическия съвет. При преместване на ученик копие от заповедта се прилага към документацията.
    (8) На учениците със специални образователни потребности (СОП), които се обучават по индивидуална учебна програма, се поставят оценки само с качествен показател, които може да са:
    „постига изискванията“, „справя се“ и „среща затруднения“.
    (9) Когато се установи, че учениците по ал. 8 са постигнали изискванията на учебната програма по учебен предмет от училищния учебен план, се поставя оценка по ал. 1 и по този учебен предмет и обучението по индивидуална учебна програма по този учебен предмет се преустановява.
    (10) Когато за приемане на места, определени с държавния или с допълнителния план-прием, се налага превръщане в точки на оценките от документите за завършен етап или за завършена основна степен на образование, се прилага следната скала:
    1. отличен 6 се приравнява на 50 точки;
    2. много добър 5 се приравнява на 39 точки;
    3. добър 4 се приравнява на 26 точки;
    4. среден 3 се приравнява на 15 точки.
    (11) Скалата по ал. 10 не се прилага за превръщане на точките в оценки, когато оценката е изразена в точки.
    Глава втора
    ОЦЕНЯВАНЕ В ПРОЦЕСА НА УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ Раздел I
    Общи положения
     
    Чл.  10. (1)  Оценяването  в  процеса  на  училищното  обучение  има  за  цел  установяване  на постигнатите резултати от обучението и напредъка на учениците по учебен предмет или модул от общообразователната, разширената, профилираната, специализираната и професионалната подготовка.
    (2) Степента на постигане на резултатите в процеса на училищното обучение се изразява чрез поставяне на текущи, срочни и годишни оценки.
     
    (3) При завършване на етап от средната степен на образование се формират и окончателни оценки по учебните предмети.
    (4) Изпитните  материали  и конкретните правила  за  оценяване за  текущите изпитвания  се подготвят от преподаващия учител с цел установяване на постигнатите резултати, определени с учебната програма и отнесени към отделна тема или комплекс от теми.
    (5) Изпитните материали и конкретните правила за оценяване на изпитите по чл. 7, ал. 3 се изготвят с цел установяване на постигнатите резултати, определени с учебната програма по учебния предмет за определен клас, и се утвърждават от директора на училището.
    Раздел II
    Текущи изпитвания
     
    Чл. 11. (1) Текущите изпитвания се осъществяват ритмично и системно през първия и през втория учебен срок.
    (2) В триседмичен срок от началото на учебната година чрез текущо изпитване се установява
    входното  равнище  на  учениците  по  учебни  предмети  или  модули,  които  са  изучавали  през предходната учебна година в задължителните учебни часове.
    (3) Текущото изпитване по ал. 2 е писмено и има диагностична функция с цел установяване на степента на усвояване на основни понятия, факти и закономерности и на придобитите компетентности,  които  ще  се  надграждат  през  учебната  година,  както  и  идентифициране  на
    дефицитите и предприемане на мерки за преодоляването им.
    (4) В спортните училища се провежда текущо изпитване за установяване на входното и изходното равнище на компетентностите по учебния предмет спортна подготовка по вида спорт.
    (5) Една седмица преди оформянето на годишните оценки в училищата по изкуствата може да се провежда текущо изпитване за установяване на изходното ниво на учениците по учебни предмети от специализираната или професионалната подготовка.
    (6) Оценяването на резултатите от текущото изпитване по ал. 5 се осъществява по реда на
    изпитите за определяне на годишна оценка.
    (7) По производствена практика не се провеждат текущи изпитвания.
    Чл. 12. (1) Освен ако в съответната учебна програма не е определено друго, минималният задължителен брой текущи изпитвания по учебен предмет или модули за всеки учебен срок е:
    1. две текущи изпитвания по учебни предмети или модули, изучавани по училищен учебен план с до два учебни часа седмично;
    2. три текущи изпитвания по учебни предмети или модули, изучавани по училищен учебен план с 2,5 – 3,5 учебни часа седмично;
    3. четири текущи изпитвания по учебни предмети или модули, изучавани по училищен учебен план с 4 и повече учебни часа седмично.
    (2) В минималния задължителен брой текущи изпитвания по ал. 1 не се включва текущото
    изпитване по чл. 11, ал. 2.
    Чл. 13. (1) Според формата текущите изпитвания са устни, писмени и практически, а според обхвата – индивидуални и групови.
    (2) След установяване на постигнатите резултати при текущите изпитвания на учениците се поставят текущи оценки.
    (3) При текущите устни и практически изпитвания оценяващият е длъжен да аргументира устно оценката си пред ученика, а при текущите писмени изпитвания – писмено.
    (4) Когато текущите изпитвания се осъществяват въз основа на проект, представянето на проекта може да е в устна, в писмена и/или в практическа форма.
    Чл. 14. (1) При индивидуалните устни изпитвания ученикът дава устни решения и отговори на индивидуално поставени задачи или въпроси.
    (2) При индивидуалните писмени изпитвания ученикът дава писмени решения и отговори на
    индивидуално поставени задачи или въпроси. Индивидуалните писмени изпитвания се извършват за не повече от един учебен час.
    (3) При индивидуалните практически изпитвания ученикът изпълнява практически дейности, определени в индивидуално поставено практическо задание.
    Чл. 15. (1) При груповите устни изпитвания всеки ученик дава индивидуални устни решения и
    отговори на групово поставени задачи или въпроси.
    (2) При груповите писмени изпитвания всеки ученик дава индивидуални писмени решения и отговори на групово поставени задачи или въпроси.
    (3) При груповите практически изпитвания всеки ученик изпълнява индивидуално или в екип практически дейности, определени в групово поставено практическо задание.
    (4) При груповите изпитвания се поставя текуща оценка индивидуално за всеки ученик.
    Чл. 16. (1) Устните, писмените и практическите изпитвания на ученици с увреден слух могат да се извършват и с помощта на учител, който владее жестомимична реч.
    (2) Писмените и практическите изпитвания на ученици с нарушено зрение, които са обучавани на
    брайлов шрифт, се осъществяват с материали и технически средства, адаптирани на брайлов шрифт, а на слабовиждащи ученици – с материали с уголемен шрифт.
    (3) Писмени и практически изпитвания не се извършват за ученици с нарушена моторика на горните крайници вследствие на детска церебрална парализа, физически увреждания и/или малформации.
     
    (4) Времето за писмените и практическите изпитвания на ученици с нарушено зрение, с увреден слух, с интелектуални затруднения, с множество увреждания, с детска церебрална парализа, с физически увреждания и/или малформации може да бъде удължено, ако това е определено с плана за подкрепа на ученика по държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.
    Чл. 17. (1) Контролната работа е групово писмено изпитване, при което се оценяват постигнатите резултати от учениците след приключване на обучението по определена част (раздел) от учебното съдържание по учебния предмет.
    (2) Контролната работа се провежда за не повече от един учебен час.
    (3) Времето за провеждане на контролната работа на ученици с нарушено зрение, с увреден слух, с интелектуални затруднения, с множество увреждания, с детска церебрална парализа, с физически увреждания и/или малформации, на които не е засегната моториката на горните крайници, може да бъде удължено, ако това е определено с плана за подкрепа на ученика по държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.
    Чл. 18. (1) Класната работа е групово писмено изпитване, при което се оценяват постигнатите
    резултати от учениците по учебния предмет в края на учебния срок. (2) Класна работа се провежда по:
    1. български език и литература и по математика – в прогимназиалния етап и в двата етапа на средната степен на образование;
    2. чужди езици – в двата етапа на средната степен на образование
    (3) Класната работа по математика при обучение за придобиване на общообразователна подготовка се провежда за един учебен час.
    (4) Класната работа по български език и литература и по чужд език при обучение за придобиване на общообразователна и на профилирана подготовка и класната работа по математика при обучение за придобиване на профилирана подготовка се провежда в два слети учебни часа.
    (5) Времето за провеждане на класната работа на ученици с нарушено зрение, с увреден слух, с интелектуални затруднения, с множество увреждания, с детска церебрална парализа, с физически
    увреждания и/или малформации, на които не е засегната моториката на горните крайници, може да бъде удължено, ако това е определено с плана за подкрепа на ученика.
    (6) Класна работа по чужди езици може да не се провежда за ученици с увреден слух по преценка на оценяващия учител.
    Чл. 19. (1) Контролните и класните работи се коригират и рецензират от преподаващия учител и се връщат на учениците за запознаване с резултатите.
    (2) Оценяващият анализира и обобщава резултатите от контролните и класните работи, като в срок до две седмици след провеждането им уведомява учениците за направените изводи.
    (3) Контролните и класните работи се съхраняват от учителя до края на учебната година.
    Чл. 20. (1) Контролните и класните работи се провеждат по график при спазване на следните изисквания:
    1. за една и съща паралелка не може да се провежда повече от една класна или една контролна работа в един учебен ден;
    2. за една и съща паралелка в една учебна седмица не могат да се провеждат повече от две класни и/или контролни работи;
    3. не се провеждат класни работи в последната седмица от учебния срок.
    (2) Графикът по ал. 1 се изготвя по предложение на учителите по съответния учебен предмет, утвърждава се от директора на училището до две седмици след началото на всеки учебен срок и се поставя на общодостъпно място в училището.
    (3) За графика по ал. 1 учителите по съответния учебен предмет информират учениците, а класните ръководители – родителите (настойниците, попечителите, представителите на непридружените малолетни и непълнолетни лица, търсещи или получили международна закрила).
    Чл. 21. (1) Изпитните материали за писмените текущи изпитвания, в т.ч. и за класните и
    контролните работи, са ориентирани към установяване на постигнатите компетентности като очаквани резултати от обучението, определени с учебната програма по учебния предмет или модул за съответния клас, и включват задачи от различен вид и на различни познавателни равнища, балансирани с оглед на целта на изпитването.
    (2) За извършване на практически изпитвания по учебна или производствена практика, с които се проверяват практическите умения на учениците, се разработват индивидуални и/или групови практически задания и се осигуряват работни места за всеки ученик със съответната техническа и технологична документация, техника, инструменти, уреди и материали, гарантиращи изпълнението на практическото задание и безопасната работа на учениците.
    (3) В индивидуалните и/или в груповите практически задания, както и при работа по проекти и лабораторни упражнения се формулират критерии за оценяване в съответствие с утвърдените такива в националните изпитни програми за придобиване на степен на професионална квалификация.
    Раздел III
    Срочни, годишни и окончателни оценки
     
    Чл. 22. (1) Срочната оценка се формира от учителя, като се отчитат компетентностите на ученика върху учебното съдържание по съответния учебен предмет или модул, изучаван през учебния срок за придобиване на общообразователната, разширената, профилираната, професионалната и специализираната подготовка, и при вземане предвид на текущите оценки.
     
    (2) По учебните предмети, изучавани в I – IІІ клас, и по производствена практика не се формира срочна оценка.
    (3) Не се формира срочна оценка и при обучение по индивидуални учебни програми на ученици със СОП по учебните предмети, по които оценяването е с качествените оценки по чл. 9, ал. 8.
    (4) За учениците в начален етап, получили качествена оценка, която показва, че не са усвоили компетентностите, определени в учебната програма за съответния клас, или получили срочна оценка слаб (2) по определен учебен предмет, се организира допълнително обучение по чл. 178, ал. 1, т. 2
    ЗПУО по график, утвърден от директора на училището.
    (5) Срочна оценка не се формира без наличието на минималния брой текущи изпитвания по чл.
    12, ал. 1 поради отсъствие на ученика в повече от 25 % от часовете по учебния предмет в съответния вид училищна подготовка. В този случай ученикът полага изпит за определяне на срочна оценка по чл. 7, ал. 3, т. 2.
    (6) Не се оформя срочна оценка по учебния предмет физическо възпитание и спорт, а в спортните училища  –  по  учебен  предмет  от  специализираната  подготовка,  за  ученици,  освободени  по
    здравословни причини от изучаването му, ако продължителността на освобождаването не позволява осъществяването на минималния задължителен брой текущи изпитвания по чл. 12, ал. 1. В този случай срещу учебния предмет в училищната документация се записва „освободен“.
    (7) Срочната оценка се формира не по-рано от една учебна седмица и не по-късно от два учебни дни преди приключване на съответния учебен срок.
    (8) Срочна оценка за учебните модули по професионална подготовка се формира само когато обучението по тези модули приключва в края на учебния срок.
    (9) При обучението за придобиване на профилирана подготовка срочна оценка се формира по всеки модул от профилиращия учебен предмет, без да се формира срочна оценка по профилиращия учебен предмет.
    (10) Срочната оценка по учебен предмет от специализираната подготовка в спортните училища се формира въз основа на текущите оценки и на оценката от етапен контрол и участие в състезания
    от държавния и международния спортен календар по вида спорт и се записва както в избираемите, така и във факултативните учебни часове.
    Чл. 23. (1) Годишната оценка се оформя от учителя по съответния учебен предмет или модул, като се отчитат постигнатите компетентности на ученика върху учебното съдържание, изучавано през учебната година за придобиване на общообразователната, разширената, профилираната, професионалната и специализираната подготовка, и при вземане предвид на срочните оценки.
    (2) За учебен предмет, който по училищен учебен план се изучава само през един от сроковете, се формира годишна оценка въз основа на съответната срочна оценка.
    (3) По производствена практика се формира само годишна оценка въз основа на цялостното представяне на ученика в учебния процес.
    (4) Само годишна оценка се формира и при обучение по индивидуални учебни програми на
    ученици със СОП по учебните предмети, по които оценяването е с качествените оценки по чл. 9, ал.
    8.
    (5) За резултатите от обучението:
    1. в І клас по всички учебни предмети се формира обща годишна оценка с качествен показател;
    2. във II и в III клас по всеки учебен предмет се формира годишна оценка с качествен показател;
    3. от IV до ХII клас по всеки учебен предмет или модул се формира годишна оценка с качествен и количествен показател.
    (6) Годишна оценка не се формира на учениците, обучавани в дневна, във вечерна и в комбинирана форма, по учебен предмет или модул, ако отсъствията на ученика от учебни часове през втория учебен срок надхвърлят 25 % от учебните часове по съответния предмет или модул, предвидени по училищния учебен план за съответната паралелка, и това не позволява да бъде осъществен минималният брой текущи изпитвания по чл. 12, ал. 1. В този случай ученикът полага
    изпит за определяне на срочна оценка по чл. 7, ал. 3, т. 2.
    (7) Когато обучението за придобиване на професионална подготовка се осъществява по модули, годишната оценка се поставя съгласно системата за оценяване, описана в учебната програма за съответния модул.
    (8) При обучението за придобиване на профилирана подготовка се формира годишна оценка по всеки модул от профилиращия учебен предмет и годишна оценка по профилиращия учебен предмет. Годишната оценка по профилиращия учебен предмет се формира като средноаритметична с точност до 0,01 от годишните оценки по всеки модул от предмета.
    (9) За резултатите от обучението по производствена практика годишната оценка се поставя от учителя-ръководител.
    (10) Не се поставя годишна оценка по учебния предмет физическо възпитание и спорт и по учебен предмет  от  специализираната  подготовка  в  спортните  училища  за  ученици,  освободени  по
    здравословни причини от изучаването му през двата учебни срока. В този случай срещу учебния предмет в училищната документация се записва „освободен“.
    (11) Годишната оценка по учебния предмет физическо възпитание и спорт и по учебен предмет от специализираната подготовка в спортните училища за ученици, освободени по здравословни причини от изучаването му през един учебен срок, е срочната оценка за учебния срок, през който учебният предмет е изучаван.
     
    (12) Годишната оценка на ученик, обучавал се в чужда държава, в която не се оформят срочни оценки, се формира въз основа на текущите оценки по съответния учебен предмет, признати при условията и по реда на глава пета, и/или на оценките по съответния учебен предмет, получени в приемащото училище.
    (13) Годишната оценка в училищата по изкуствата по учебните предмети от специализираната или професионалната подготовка се оформя въз основа на текущото изпитване по чл. 11, ал. 5.
    Чл. 24. (1) Срочната и годишната оценка се формират в съответствие с определеното в учебната програма съотношение между текущите оценки от устните, писмените и практическите изпитвания, в т.ч. и от класните и/или контролните работи, и участието на ученика в учебния процес (работа в час, изпълнение на домашни работи, изпълнение на практически задачи, работа по проекти).
    (2) Срочните и годишните оценки на учениците от ІV до XІІ клас се формират с точност до цяло число с изключение на случаите по чл. 23, ал. 8.
    Чл. 25. (1) Учителят лично вписва поставените от него оценки в съответната задължителна училищна документация.
    (2) Сроковете за вписване на оценките в документацията по ал. 1 са:
    1. в деня на изпитването – за текущите оценки от устните и от практическите изпитвания;
    2. до две седмици след провеждане на изпитването – за текущите оценки от писмените изпитвания;
    3. в деня на оформянето им – за срочните и за годишните оценки.
    Чл. 26. (1) Окончателна оценка се поставя при:
    1. завършване на първи гимназиален етап на средното образование;
    2. завършване на втори гимназиален етап на средното образование.
    (2) Окончателните оценки по ал. 1 може да се променят само по реда на изпитите за промяна на окончателната оценка.
    (3) Окончателните оценки се записват в съответните документи за завършен етап, за придобита степен на образование и/или квалификация по професия.
    Чл. 27. (1) Оценките по всеки учебен предмет при завършване на начален етап на основното образование са годишните оценки по учебния предмет, изучаван в IV клас в задължителните и в избираемите учебни часове.
    (2) Когато ученикът е освободен по здравословни причини от изучаването на учебния предмет физическо възпитание и спорт и през двата срока на IV клас, срещу учебния предмет в задължителната училищна документация се записва „освободен“.
    (3) Оценките по ал. 1 се записват в удостоверението за начален етап на основното образование, в т.ч. и оценките, които са слаб (2).
    Чл. 28. (1) Оценките по всеки учебен предмет при завършване на прогимназиалния етап на основното образование са годишните оценки по учебния предмет, изучаван във всеки от класовете
    – V, VI и VII, от прогимназиалния етап в задължителните и в избираемите учебни часове, а в
    спортните училища – и във факултативните учебни часове по учебен предмет от специализираната подготовка.
    (2) Когато ученикът е освободен по здравословни причини от изучаването на учебния предмет физическо възпитание и спорт или на учебен предмет от специализираната подготовка в спортно училище и през двата срока на определен клас, срещу учебния предмет за съответния клас в задължителната училищна документация се записва „освободен“.
    (3) Оценките по ал. 1 се записват в свидетелството за основно образование.
    Чл.  29. (1)  Окончателните  оценки  по  всеки  учебен  предмет  при  завършване  на  първия гимназиален етап на средното образование се формират с точност до 0,01 като средноаритметични от годишните оценки по учебния предмет, изучаван в класовете от първия гимназиален етап в задължителните и в избираемите учебни часове, а в спортните училища – и във факултативните учебни часове по учебен предмет от специализираната подготовка.
    (2) Окончателните оценки при завършване на първия гимназиален етап на средното образование по всеки учебен предмет, който се изучава само в един клас от първия гимназиален етап, са годишните оценки за съответния клас.
    (3) Не се формира окончателна оценка по учебния предмет физическо възпитание и спорт, а в
    спортните училища – и по учебен предмет от специализираната подготовка, в случаите по чл. 23, ал.
    10, когато ученикът е освободен във всички класове на първия гимназиален етап и не е формирана годишна оценка за нито един от класовете на етапа, а в задължителната училищна документация се записва „освободен“.
    (4) В случаите по чл. 23, ал. 10, когато не е формирана годишна оценка за един или повече класове на първия гимназиален етап, окончателната оценка по учебния предмет физическо възпитание и спорт:
    1. е годишната оценка по учебния предмет – когато предметът е изучаван само в един от класовете
    на етапа;
    2. се формира с точност до 0,01 като средноаритметична от оформените годишни оценки по учебния предмет за класовете, в които той е изучаван.
    (5) В случаите, когато не е формирана годишна оценка за един или повече класове по учебен предмет от специализираната подготовка в спортните училища, окончателна оценка се формира след полагане на изпит за определяне на окончателна оценка, в случай че здравословното му състояние позволява и това е удостоверено с медицински документ.
    (6) В случай че здравословното състояние на ученика по ал. 5 не му позволява да п

    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x